Nie jest to mustra, obowiązek przejścia takiego lub innego kursu, budownictwa, przeplatania i t. p., jak tego domaga się program pewnych ogródków dziecięcych i podręczników, — jest to po prostu uczestniczenie w życiu dziecka, w jego obowiązkach i uciechach. Zupełne niewtrącanie się do tego życia jest urojeniem; w rzeczywistości dzieci nie obywają się bez oddziaływania na nie starszych, — idzie tylko o jakość tego oddziaływania. Dzieci potrzebują go nawet. Jeśli higiena żąda prawidłowego pielęgnowania ciała dziecka, psychologia występuje z takim samym wymaganiem co do rozwoju umysłowego, etyka co do obyczajowego. Nie tylko Froebel kładzie nacisk na udział wychowawcy w zabawach dziecka w okresie przedszkolnym. Amos Komeński kreśli nam całkowity program, jaki dziecko ma przechodzić w zabawach. Tak np. z zakresu fizyki dowiaduje się ono, co to jest woda, powietrze, ogień i t. p.; z optyki uczy się odróżniać światło od mroku, poznaje barwy; z geografii otrzymuje pojęcie, co jest dolina, pole, rzeka, sadzawka; z geometrii zrozumie wyrazy wielki, mały, długi, krótki, zapoznaje się z linią, kątem, kulą, płaszczyzną, poznaje główniejsze jednostki miary.
Pogląd Froebla na wychowanie wczesnego dzieciństwa cz. 27
W Wychowanie
1 Comment
Tagi: wychowanie autorytatywne, wychowanie bez nagród i kar, wychowanie bez porażek, wychowanie bez porażek w szkole, wychowanie chłopców
Tagi: wychowanie autorytatywne, wychowanie bez nagród i kar, wychowanie bez porażek, wychowanie bez porażek w szkole, wychowanie chłopców
Comments (1)
To Cię zainteresuje:
serwis kosiarek łódź
serwis kosiarek spalinowych łódź
serwis laptopów Toruń
serwis notebooków Toruń
serwis Szczecin
serwis volkswagen Poznań
serwis wózków widłowych kraków
siatka leśna producent
siatki ogrodzeniowe powlekane
siatki wielkofomatowe szczecin